Taupo - Tongariro - Reisverslag uit Tongariro, Nieuw Zeeland van Bram en Arianne - WaarBenJij.nu Taupo - Tongariro - Reisverslag uit Tongariro, Nieuw Zeeland van Bram en Arianne - WaarBenJij.nu

Taupo - Tongariro

Blijf op de hoogte en volg Bram en Arianne

11 Augustus 2012 | Nieuw Zeeland, Tongariro

Als we een ding kunnen concluderen over de Noordereiland bewoners dan is het wel dat ze ontzettend enthousiast spreken over het Zuiden. Dat belooft veel goeds! Gelukkig eerst nog een paar dagen om van het Noordereiland zelf te genieten. De tweede conclusie die we kunnen trekken is dat ze een held zijn in bemoedigende woorden: "Where are you going today?" "We are going to Tongariro." "Hahaha, good luck!" Toch vertrokken we vol verwachtingen naar Tongariro. Na de bungee denken we alles toch wel aan te kunnen. Bram was weer koning te rijk op zijn rallywegen. Vouchers voor rust laten we links liggen. Het is hier veel te mooi! Gelukkig hebben we bij thuiskomst nog een weekje vrij om bij te komen en te werken aan ons fotoboek. Tot nu toe is het prima vol te houden en staan we iedere ochtend rond 07:00u met plezier en vol energie op, maar om 22:00u gaat het lampje dan ook echt weer uit. Al is het alleen maar van de indrukken die we hier opdoen. Links rijden is overigens geen probleem meer. Lekker rondrijden met max 100km/h (max toegestane snelheid) met mooie uitzichten links en rechts, en ineens... Afslag gemist. Kiwi's doen niet aan "over 600m afslag Tongariro". We blijven dus extra alert en rijden in de goede richting. Nog meer bemoedigende woorden onderweg: "No stopping, vulcanic ash." "road closed." Ondertussen flink foto's maken van de grote boze wolf (mountain Tongariro), want wie weet komen we niet zo dichtbij. Totdat we vlak onder deze grote boze wolven berg een kasteeltje zagen liggen. Dit klinkt als een slecht begin van een sprookje. Niets is minder waar. We slapen pal onder de boze wolf! Geen zorgen, alle sprookjes - zelfs de meest slechte - kennen een happy end. Het vulkaantje is momenteel onrustig, maar wordt goed in de gaten gehouden. En juist met die onrustige vulkaan is het uitzicht om te genieten. Lunchen middenin de natuur van Whakapapanui (probeer dat maar eens drie keer achter elkaar uit te spreken) met die prachtige vulkaan is fantastisch. Over "sprookjes" gesproken, de woorden van tante Jony een aantal dagen geleden zouden goed op zijn plek zijn. In dit prachtige landschap is een gedeelte van Lord of the Rings opgenomen. Wij snappen nu waarom. Om geheel in de sprookjessferen te blijven moeten we vertellen over de afsluiting van onze dag. Hardlopen bij onze grote vriend, de grommende(!), boze wolf. Stenen, hoge en lage afstapjes, water, bankjes, plankjes, werkelijk alles op deze geweldige natuurlijke stormbaan. En niet te vergeten een uitzicht om van te genieten. Onze hardlooproute verslaat elke nike/adidas reclame. Helaas kwamen we er tijdens het hardlopen achter dat de Alpine crossing niet gaat lukken vanwege de vulkaanuitbarsting. Jammer, maar genoeg andere mooie wandelroutes! Na vier uur wandelen vandaag vonden we 50 minuten hardlopen lang genoeg. Daarnaast was het parcours slopend. Eenmaal thuis gekomen stond een verrassing op ons te wachten. Terwijl wij in onze mooie hardloopoutfit met modderschoenen naar de lobby liepen werd er een sprookjeshuwelijksfeest gehouden met alles er op en er aan. Wederom hebben we ons van onze charming kant laten zien, als ware weddingcrashers. Het mooiste moet nog komen. Wij, als toch wel twee verwende nesten, slapen in een kasteeltje. Op zich al heel wat. Zij het niet dat, dat niet het enige is. Ons kasteeltje heeft een eigen bioscoop, game room, fitness centrum en... Een sauna met zwembad! Heerlijk voor onze uitgeputte pootjes. En het allermooiste, we slapen hier morgen weer! Welterusten.

• 11 Augustus 2012 - 11:24

"tante" Jony:

Ashes to ashes,dust to dust.....geeft niets wanneer je zo'n geweldig uitzicht hebt! Wat een "trieste" slaapplek is dit, "Hans en Grietje" in hun pannenkoekenhuisje.....er is dan wel geen heks, maar wel een boze wolf...en zo kunnen we heel wat sprookjes loslaten op jullie reis. De inspiratie komt vast door de omgeving. Die lui van de Lord of the Rings hadden dat allang gezien!

Ok, nu het hedendaagse, WEER GOUD!! Van de meiden hockey, maar dat zal jullie niet ontgaan zijn, wat kunnen die troela-tjes sjouwen, daar kunnen die verwende voetballers nog een puntje aan zuigen.....Vanavond de boys hockey....wie weet weer goud.
    Morgenavond bij ons is de sluiting van de OS-London, ik heb al gelezen dat de Spice Girls gaan optreden. Grote goedheid, ook dat nog. Bij de opening hadden ze de bejaarde Sir Paul al te voorschijn getoverd en morgen een stelletje veertigers die het mogen afsluiten. Maar goed ik heb veel plezier beleefd aan de sportbeelden die tot ons kwamen.
    Over sport gesproken:
    Ik word "doodmoe" wanneer ik lees in jullie verslag....we hebben 5 km gelopen, we hebben de kuitspieren flink op hun piep gegeven, we hebben nog een extra parcourtje cross-country gedaan. Getver...het zal wel aan de leeftijd liggen en voor jullie geldt...je bent jong en je wilt wat!!
    Pas goed op elkaar en gebruik al je zintuigen.xxxmij

• 11 Augustus 2012 - 12:00

Bob En Dymph:

Wat sneu, dat jullie op zo'n uitputtende reis in zulke krotten moeten slapen, we hebben echt met jullie te doen.
    We zijn hier inderdaad heel erg verwend met de bewegwijzering. In zuid- europa is het ook: pilot (Dymph dus):"hier linksaf". Chauffeur, zijnde meestal Bob: "waar?" "Ja hoor, nu moet je dus keren!"
    Met Niels op stap is nog leuker, die gaat er per definitie vanuit dat de borden of jij het wel mis zullen hebben, en zo niet, dan toch. "Het kan vast korter." Je ziet wel heel veel van een land dan.......
    In het NU blijven jongens! Niet al met het Zuidereiland bezig zijn, als je nog op de as van het Noordereiland rondloopt, rent of jogt.
    Dikke kus, Bob en Dymph

• 11 Augustus 2012 - 12:48

Pap En Mam:

Lieve schattan, we zijn een keer niet de eerste die reageren, wat hebben jullie trouwe lezers.
    Iedere keer zijn we weer verbaasd over de prachtige foto's. Dat wordt straks een hele klus om de mooiste er uit te halen en bv te laten vergroten.

Dat bruidspaar zal wel in zak en as gezeten hebben of die bruiloft daar nog wel door zou kunnen gaan. Zoiets plan je niet in een paar dagen daar gaan meestal maanden aan vooraf, en dan ga je niet uit van een werkende vulkaar na 115 jaar. Was ze in het wit?

Leuk te lezen dat het rijden in een auto en dan zoeken naar de weg, bij iedere familie de nodige stekeltjes oplevert. Dus lieverds niets vreemds aan gewoon aan het eind weer lachen.

Trouwens dat hardlopen vindt Jony misschien niet haar ding, maar ik begreep gisteren aan de telefoon van haar dat ze misschien ook wel zou willen bungee jumpen. Ik zou dat voor geen goud doen, krijg al hoogtevrees op een laddertje.

Fijn dat jullie een dag rustig aan kunnen doen, dus misschien een saunaatje pakken, een baantje trekken en een filmpje pikken?

kortom geniet ervan.

dikke kus mam en pap

• 11 Augustus 2012 - 13:15

Storm:

Bij het hardop uitspreken van die mooie plaatsnaam stuitte ik op een mama appelsap. Wakker papa nu. Ja, wakker is hij. Beetje krom dat wel. Sta met beide voeten op de grond, maar mijn heup staat aan de ene kant een stuk hoger. Hardlopen lukt nog niet dus heb ik een half uur op de fiets in het sporthol gezeten en geluisterd (maar vooral gekeken) naar Destiny's Child. Daarna in de massagestoel gezeten.
    Van dat stilzitten wordt je toch gek? Een dag niet getraind is een dag niet geleefd. Adrenaline is een verslavend stofje of gaat Bram nu zeggen dat het vooral endorfine is of nog beter dat ik mij beter kan beperken tot Swaab?

Het ziet er koud uit waar jullie nu zijn. Prachtige lucht dat wel. Ruig gebied. Impressive, dus ik ben benieuwd of jullie nog mooiere plekken tegen gaan komen. Dat jullie de vulkaan nu zien die wereldnieuws was is toch mooi. Makkelijk te onthouden. Dat kasteel lijkt op een Iers kasteel zoals je dat in Conomara wel vaker ziet. Alleen erg groot.

Jullie praten veel over bergen en bomen, maar weinig over mensen. Arianne geen indrukwekkende mannen gezien die de Haka dansten? Bram, zijn die vrouwen soms even groot en sterk en ben je er een beetje bang voor?

Welke uitdagingen staan er nog op het programma? Gaan jullie nog een gletser beklimmen? Er komt vast nog de mogelijkheid om met een helikopte de toppen van de bergen te bekijken. Wiet Bram, kun je springen uit een heli, dat is stoerder dan een vliegtuig. De heli kn stil in de lucht hangen terwijl je springt, zodat je recht omlaag valt. Echt wat voor jullie!

Ik verheug me al op jullie volgende avontuur.

x

• 11 Augustus 2012 - 13:20

Storm:

Ja kids, dat schrijven valt niet mee. Dat ding is traag en maakt er wat moois van.
    Helikopter krijgt hij niet uit zijn strot en waar het hart van vol is stroomt de mond van over.
    Wiet? Welk stofje had ik daarbij in gedachten (of in mijn bloed)?