Picton - Motueka - Reisverslag uit Motueka, Nieuw Zeeland van Bram en Arianne - WaarBenJij.nu Picton - Motueka - Reisverslag uit Motueka, Nieuw Zeeland van Bram en Arianne - WaarBenJij.nu

Picton - Motueka

Blijf op de hoogte en volg Bram en Arianne

15 Augustus 2012 | Nieuw Zeeland, Motueka

Vanochtend vertrokken uit ons perfecte backpackers hostel. Een tikkeltje vreemd ("The tombstone" naast een begraafplaats en waar de voordeur de vorm heeft van een doodskist, maar een ontzettend leuk, oud koppel dat ons van alle gemakken heeft voorzien). We hadden ons eigen perfecte appartement, inclusief een gemeenschappelijk bubbelbad. Waar een zekere Chinese niet uit te krijgen was. Aangezien het moeilijk was om onderscheid te maken tussen chloor en mogelijk ronddrijvende huidschilfers van desbetreffende Chinese hebben we het gebubbel ditmaal overgeslagen. 
2,5 uur hebben we gereden naar Abel Tasman, prima te doen dus. Hoewel ik niet weet wat erger is. 3,5 uur schommelen op zee of bij Niels 2.0 "ik weet de weg wel" in de auto zitten. 
Gewoon, omdat het kan een geschiedkundig intermezzo. Abel Tasman (een Groninger) heeft dat gedeelte  in 1642 ontdekt. Hij is zelf nooit aan land geweest, want zijn mannen die aan land gingen werden gedood en opgegeten door de Maori. Naar deze gebeurtenis is ook een baai vernoemd: de moordenaarsbaai, dat tegenwoordig de naam "golden bay" heeft. Zeer logisch, toch? Deze informatie hebben jullie te danken aan papa Beckers die ons 'gezegend' heeft me "wij-lullen-als-Brugman-genen" en deze genen ook motiveert om tot uiting te komen door een soort quizmaster te spelen. Helaas geen foto's van Abel, want die is niet meer.
Eenmaal aangekomen in ons nieuwe hostel is het even wennen. Prima vertoeven, maar 0,0 luxe. Een kacheltje van niks en een inrichting die zeer deprimerend werkt.Twee avonden hier, dat zul je altijd zien.. Gelukkig zitten we amper binnen. De redelijk aparte hostess is behoorlijk schuw (nee, geen foto!), maar gelukkig vanuit hier weer genoeg wandel en kayak mogelijkheden. Tijdens het uitladen van de tassen heb ik met mijn rugzak nog als een schildpad op de grond gelegen (niet, omdat ik het leuk vond) en was niet meer overeind te krijgen. Geen gevolgen, behalve dat Bram bijna in zijn broek plaste van het lachen. Eenmaal uitgelachen heeft hij me toch maar opgeraapt.

Nieuw Zeeland heeft, voor zover wij weten, geen eigen keuken. Behalve dat er veel honing is en dat ze veel gebruik maken van het zoutpotje. Bij de volgende maaltijd moeten we ons aanwennen om zoutloos eten te bestellen. Dan maar zelf kruiden. Waar ze wel als de beste in zijn is koffiezetten. Geen D&E meer voor ons, maar heerlijke Nieuw Zeelandse koffie om de dag mee te beginnen. En gebakjes/koekjes/cakes/muffins, daar zijn ze ook erg goed in (tevens te zien aan de plaatselijke bevolking). Wederom geen foto's van de bevolking als bewijs.

Zoals we in Kahoe moesten oppassen voor koeien op de weg, moeten we hier oppassen voor "flooding debris". Zal wel meevallen dachten we nog, maar om de zoveel kilometer worden we er wel mee geconfronteerd. Fijn gevoel om er langs te rijden, not!
Vandaag hebben we heerlijk gewandeld rondom en in het Abel Tasman National Park. Koud? Hartstikke! Nat? Absoluut! Vies? Meer dan dat! Maar perfect voor de omgeving. Mooi weer had het waarschijnlijk minder leuk gemaakt. Bram was blij met zijn "mac in a sac" (regenjas). Helaas was mijn jas minder waterdicht dan gehoopt en aanvankelijk gedacht. Gelukkig zal onze enorme kachel alles droog hebben voor morgen (hoor het sarcasme). Na eigenwijs geneuzel toch ook maar een "mac in a sac" aangeschaft, zodat ik er de rest van de vakantie wel tegen kan. We hebben vandaag, ondanks het weer, al meer wandelaars gezien dan de afgelopen twee weken. Op de een of andere manier kijken de wandelaars iedere keer weer vreemd naar ons als we voorbij lopen. Onze "wandelschoenen" en de rest van onze goed, voorbereide uitrusting trekken waarschijnlijk de aandacht.
Morgen staat er, weer of geen weer, kayak op het programma. Op naar de Kowalski's!

  • 15 Augustus 2012 - 09:55

    Storm:

    Hallo Kids,

    Dat schildpadverhaal is vermakelijk. Ik hoor me voor jullie vertrek nog tegen Arianne zeggen dat ze eruit zag als een brugklassertje met veel te zware rugzak. "val maar niet, want dan kom je niet meer overeind". Bram, toonde zich weer een echte prince charming. Eerst lachen en genieten van jouw afgang en daarna pas helpen. Wie zouden dat jong toch hebben opgevoed?

    Bij het lezen van jullie verhaal liep ik vast. Die regenjas was al een leuk raadsel, maar flooding debris? Ik heb gezocht naar een definitie en vond:

    Debris Flood
    a sudden, temporary flow occurring in mountain rivers and characterized by a sharp rise in water level and a high content (10–15 to 75 percent) of sediment load (products of the breakup of rocks). Debris floods result from prolonged heavy rains and the rapid melting of glaciers or seasonal snow cover, as well as from the collapse, where the terrain has slopes of at least 0.08–0.10, of large quantities of loose rubble into the river. Such conditions are characteristic of most mountain regions; in the USSR they exist in the Carpathians and in the mountains of the Caucasus, Middle Asia, the Crimea, and Eastern Siberia.

    Actuele bron? Ja hoor, 1979!

    Bij jullie Abel Tasman verhaal had ik toch echt een foto verwacht. Lopen daar geen Maori's rond die er uit zien als menseneters? Geloven jullie die Abel tasman trouwens? Die was niet aan land dus hoe weet hij nou dat zijn bemanning is opgegeten. Wilde hij soms niet afgaan omdat hij geen reddingspoging had ondernomen en geen lijken mee terug had genomen en ook niet voor een begrafenis had gezorgd? Ik heb jullie toch geleerd niet alles te geloven wat ze (geschiedschrijvers) zeggen of schrijven?
    Jullie zijn in staat als een soort medical examiners aan het werk te gaan daar. Een uitdagende missie?

    Dat verhaal van die schoenen begrijp ik volkomen. Iedere keer als ik Bram zie wandelen op zijn bordeelslippers denk ik: "als hij geen platvoeten had zou hij ze zeker krijgen". Ook jouw schoenen Arianne laten aanzienlijk te wensen over. Dat krijg je als je kiest voor modieus in plaats van comfertabel.

    Op de foto's ziet het er echt regenachtig uit. Heel veel plezier tijdens jullie kayak tocht. Als jullie klaar zijn kijk dan goed in jullie handen. Als het flink nat is en je lang peddelt zie (en voel) je dat goed. Sterkte!

    x


  • 15 Augustus 2012 - 10:54

    Jeanine:

    Ik hoop heel erg dat Bram niet alleen heel hard gelachen heeft toen je op de grond lag te stuntelen, maar ook even een foto heeft gemaakt voordat hij je heeft opgeraapt.

  • 15 Augustus 2012 - 11:43

    Mam:

    Tubbie, klein maar dapper zeggen ze toch, dus laat die Bram maar lachen. Ik roep zijn glijpartijen in herinnering. Opgaan in de natuur noem ik zoiet, zeker met dat mooie groene jasje.

    Volgende keer toch maar wandelschoenen, ipv paarse gympies?

    Je zal altijd zien dat als je ergens 2 dagen bent, je dan ook de luxe moet missen. Maar jullie zijn morgen misschien zo moe van die kayaktoch dat je overal lekker slaap.
    Foto's maken zal misschien niet zo makelijk zijn, kijk maar uit dat die boot niet omslaat.
    Ik geloof het wel die Kowalskis.

    Het begint hier zo langzamerhand toch echt heel warm te worden, we zijn nu al een beetje jaloers op jullie regen. Mogelijk komt de eerste bui vanavond.

    Lieverds doe de groeten aan Abel en weltrusten.
    kus mam


  • 15 Augustus 2012 - 12:05

    Bram En Arianne :

    "Flooding debris" wil in dit geval zeggen dat de stenen/zandwanden aan de zijkant van de wegen naar beneden komen. Met als gevolg dat sommige wegen niet open zijn. Tot nu toe gaat het gelukkig nog goed. Afkloppen!
    Wij zijn een beetje jaloers op jullie mooie weer. Sinds vanmiddag regent het al aan een
    stuk door. Brammetje ligt alweer sinds 20:00u te snurken dus dat hostel overleven we wel. Die zal morgen wel door het water stormen. Welterusten (voor vanavond).

    Ps1: Hoe hebben Len en Wen het gehad?
    Ps2: Hoe is het met Lars?
    Ps3: Fijn dat niet alleen familie geen medelijden kent, maar ook vrienden niet. Haha!

  • 15 Augustus 2012 - 13:40

    Papa:

    Maak me niet gek. De volgende keer sta ik er op dat jullie in een dikke 4 wheeldrive sturen. Met zo'n oude Sunny op glibberige hellingen is niet mijn ding. Geluukig is Bram een liefhebber van rallyrijden. Doe voorzichtig.

    x

  • 15 Augustus 2012 - 15:02

    Jony:

    Het is heerlijk om jullie verslagen te lezen,maar......het is eigenlijk net zo leuk om de reacties hierop te lezen en dan vooral die van "Storm" ......ik zal eerlijk toegeven dat het zeker tot een dag of 4 van jullie tocht geduurd heeft voordat ik door had wie dat was (en ik nu begrijp, was ik niet de enige, oma ook!!) Dat is ook humor of niet?
    Arianne en Bram, vaders blijven vaders!! Goede bedoelingen altijd! Wel leerzaam, want wie heeft er nu ooit van flooding debris gehoord? Nu weet ik het!

    Lief van je dat je naar Lennard, Wendy en Lars vraagt. De eerste twee heb ik net gezien, POEPIE BRUIN!! Ze hebben het heerlijk gehad, maar na 3x Egypte zeggen ze dat ze de volgende keer iets anders willen.
    Lars is een schatje (maar dat zeggen alle trotse oma's), jammer dat wij van onze kant naar jullie geen foto's kunnen toevoegen, anders had ik dat zeker gedaan. Aanstaande zondag wordt hij alweer 3 maanden. De 27e gaat Daphne weer aan het werk en dat vindt ze ook weer heerlijk, babies zijn leuk zegt ze maar er is nog meer dan schone luiers en flesjes.

    Het is vandaag 15 augustus, oma Basje zou vandaag 83 geworden zijn, ze zou supertrots op jullie zijn geweest en zeker jullie verhalen met heel veel plezier gelezen hebben.

    Ik heb inmiddels op de kaart van Nieuw Zeeland gekeken, dat is ook nog een heel groot land op zich geen wonder dat je dat met een auto moet overbruggen. Een geweldige natuur met alles er op en eraan waar we in Nederland best een beetje jaloers op zijn. Bergen, sneeuw, stranden, schitterend.

    Pas goed op elkaar en gebruik al je zintuigen.xxxmij

  • 15 Augustus 2012 - 19:52

    Bob En Dymph:

    Hoi Aatjes,

    Heimwee naar het kasteel? Ben een beetje jaloers op jullie wat het weer betreft, maar kan me voorstellen, dat jullie liever een zonnetje zien. Het wordt hier het weekend dik 30 graden, gatver. Bob zweet als een otter, maar zijn lijf vindt dit weer zalig. Hij fluit!!!
    Ik ben vroeg mijn bed uitgekomen, langs de IJssel naar Rheden gefietst en heb heerlijk baantjes getrokken op de sportschool. Het hele "koeleffect" was na de terugtocht verdwenen, maar ik heb gelukkig onderweg geen bordjes met "flooding debris" gezien.
    In Spanje hebben we ooit wel eens om een dik rotsblok heen moeten rijden. Je blijft dan toch een poos langs de bergen naar boven kijken, zo van het zal toch niet.....
    Schildpadden zijn trouwens overal een beschermde diersoort, dus handle with care Bram. Maar van lachen staat niks in de wet, dus dat lijkt me redelijk safe.
    We gaan nog even een rondje door de tuin maken, er wordt onweer en hagel opgegeven, dus wie weet hoe het er morgen uitziet. Als we pech hebben een slagveld.
    We gaan een kiwi eten op jullie gezondheid, veel plezier in de kayak.
    Knuffel Bob en Dymph

  • 15 Augustus 2012 - 19:54

    Storm:

    Arianne & Bram, zullen we de lezers even informeren hoe ik aan mijn bijnaam kom?
    Juffrouw Annie kreeg op kantoor altijd stoere verhalen te horen van een papperige kantoorgenoot, die in zijn diensttijd de meest stoere dingen had gedaan. Hij had altijd een grote bek en was wel in voor een beetje grove lol. "Toen ik nog bij de Commando's zat toen ....." Deze man heette Storm en het programma was "debiteuren crediteuren". Op enig moment was ik bezig met het vertellen van een serieus waar gebeurd verhaal (niets was ervan overdreven of aangedikt) en toen kreeg ik van jullie (lees Brom) te horen: "ach Storm hoe toch je mond".

  • 15 Augustus 2012 - 19:58

    Dymph:

    Haha, te ongeduldig.
    De stakker die een aantal vrouwen, onder wie ondergetekende wegwijs moest maken in de wondere wereld van de computer, heeft me in wanhoop eens gevraagd of ik soms veel getypt had.
    En dat de computer geen typemachine is....en tijd nodig had om zijn werk te doen.
    Mijn grote mond kwam er prompt overheen met de opmerking, dat die computer dan vast door een man was uitgevonden, dat ie niet echt opschoot!
    Hij vond het geen humor. Was het ook niet, zei ik.
    De cursus was niet zo gezellig.........
    Ik ga een poging doen om dit maar een keer te versturen, ben nu hartstikke ZEN.
    Nog een knuf, Dymph

  • 15 Augustus 2012 - 20:08

    Mam:

    Oma is bijna de wanhoop nabij omdat ze steeds stukjes schrijft maar wij ze niet zien staan. Doet ze dit undercover en komen ze bij jullie in het geheim aan, anders doet ze toch echt iets verkeerd.
    Misschien is geduld dan een schone zaak, alhoewel, als ik Dymph mag geloven is dat niet voor ons vrouwen weggelegd.

    veel plezier vandaag.
    kus mam

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Verslag uit: Nieuw Zeeland, Motueka

Nieuw Zeeland

Recente Reisverslagen:

27 Augustus 2012

Akaroa - Christchurch

26 Augustus 2012

Portobello (Dunedin) - Akaroa

25 Augustus 2012

Portobello (Dunedin)

24 Augustus 2012

The Catlins - Portobello (Dunedin)

24 Augustus 2012

Te Anau - The Catlins
Bram en Arianne

Actief sinds 22 Juli 2012
Verslag gelezen: 421
Totaal aantal bezoekers 21043

Voorgaande reizen:

02 Augustus 2012 - 29 Augustus 2012

Nieuw Zeeland

Landen bezocht: