Hokitika - Fox Glacier - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van Bram en Arianne - WaarBenJij.nu Hokitika - Fox Glacier - Reisverslag uit Fox Glacier, Nieuw Zeeland van Bram en Arianne - WaarBenJij.nu

Hokitika - Fox Glacier

Blijf op de hoogte en volg Bram en Arianne

18 Augustus 2012 | Nieuw Zeeland, Fox Glacier

Zoals gisteren al gezegd zou vandaag een boordevolle dag worden. En dat werd het ook. Vanochtend zijn we al vroeg op pad gegaan om zoveel mogelijk van de dag te hebben. Het liefst wilden we een hele dag op het ijs doorbrengen, maar dat zouden we niet gaan halen. In dat geval zouden we ons namelijk om 08.00u deze morgen moeten melden in Fox Glacier dat op ruim twee uur rijden van Hokitika ligt. Helaas, pindakaas. Misschien ook wel een geluk bij een ongeluk. Om 12 uur in de middag was het namelijk mogelijk om met de helikopter de Glacier op te gaan en dan 2,5 uur op het ijs te wandelen. Bovendien waren we al rond half tien in Fox Glacier dus hebben we voor onze helicoptervlucht nog het Lake Matheson kunnen bewonderen. Bedenk zelf maar hoe je de foto wilt houden. Ontzettend mooi om te zien! Bovendien schijnt er vandaag weer een lekker zonnetje waar we heerlijk in hebben zitten wachten op onze helikopter. En van tevoren filosoferen dat we echt geen Amerikanen, Aziaten, Duitsers, Engelsen, Fransen, ach eigenlijk gewoon niemand anders mee wilden hebben. Klinkt verwend (en dat is het vast ook), maar wij willen gewoon met ons tweeën en de gids het ijs op. En verwend werden we. Met zijn tweetjes de helikopter in (dat was een attractie ansich) en met de gids erbij het ijs op. Wederom een fantastische ervaring en zeer apart om voor te stellen hoe dat is ontstaan in de loop der jaren (blijkbaar is het oudste ijs onder aan de berg 60 jaar oud). Het lopen over het ijs was nog niet zo makkelijk. Met legerkisten in spikes lopen en blij zijn met flexibele enkeltjes. Onze gids was een vrouwke uit Argentinie die zelf ook erg sportief was. We waren blij met deze gids aangezien de mannelijke gidsen een beetje een skileraarvibe om zich heen hadden. Heel ruig doen, maar uiteindelijk (in Kim haar woorden gesproken) met een laag cholesterolgehalte. Het gehele verhaal hierachter zal ik jullie besparen, maar er werd testosteron bedoeld (graag gedaan, Kim). Kortom we waren blij met de gidskeuze die voor ons werd gemaakt. Brammetje heeft spa blauw getankt bovenop de Glacier. Lekker fris en uiteraard ontzettend koud. Dichterbij de bron kom je niet. Na 2,5 uur banjeren op het ijs werden we weer opgehaald door de helikopter. Achteraf gezien waren deze 2,5 uur genoeg. Niet, omdat het zwaar was, maar omdat het toch weer een gidsen uitje was. Ontzettend mooi en we hadden het voor geen goud willen missen, maar het is niet te vergelijken met de vrijheid die je hebt als je met zijn tweetjes de walkingtracks onveilig maakt.

Na onze heli-hike hebben we de wandeling rondom Lake Matheson afgemaakt. Net toen we dachten rustig van onze wandeling te kunnen genieten stond er een verrassing onder aan de berg op ons te wachten. Een Taiwanees met een lege camera. Dat is op zich al een aparte combinatie, maar deze man wilde zo graag foto's van het meer dat hij ons vroeg om met zijn stickje en onze camera foto's te maken. We waren de beroerdste niet met als resultaat dat we gedag zeiden tegen onze rustige wandeling. Het rennen achter de Taiwanees ging beginnen. Eenmaal boven heeft hij een aantal foto's gemaakt. De meest stomme vraag die je kunt stellen aan een Taiwanees met een camera in zijn handen is: "Are you sure it's enough?" Uiteraard begingen wij die fout. Tig foto's later kregen we onze camera weer terug en mochten eindelijk onze eigen foto's maken. Fantastisch uitzicht! En een heerlijke wandeling. Na deze intensieve dag zullen we gegarandeerd weer vroeg in slaap vallen. Morgen staat de rit naar Queenstown op ons te wachten. Dat is ongeveer vijf uur rijden vanaf Fox Glacier. Weer een flinke rit, maar we hebben daar twee dagen dus kunnen even bijkomen voor wat betreft het autorijden. We zijn benieuwd wat daar op ons staat te wachten!

• 18 Augustus 2012 - 10:55

Anna :

ha de eerste om wederom jullie prachtig verslag te lezen.was dat de eerste keer in een heli en hoe voeld dat.niets voor mensen met hoogte vrees denk ik. kan me wel voorstellen dat jullie alles op eigenhoutje willen doen,want zeg eens eerlijk wie zou jullie kunnen bij houden.net zo gek als je vader toen hij jong was en zelfs nu hij wijzer is heeft hij dat nog niet afgeleerd. nog heel veel avontuur kus oma

• 18 Augustus 2012 - 11:04

Mam:

bovenop mijn airco zittend heb ik genoten van jullie bericht en bijbehorende foto's. Jony had gelijk ze worden echt steeds mooier.
    Wat een ervaring om met de helicopter de gletsjer op te gaan.
    Jullie zullen straks bij thuiskomst moeten afkicken en weer wennen aan de drukte hier in Nederland.

En dan in the middle of nowhere een Taiwanees, dat is bijna net zo erg als toe wij in Israel waren in Bethlehem op de plaats waar Jezus geboren zou zijn. Nu staat daar een kathedraal waar je trapjes af naar beneden gaat en in een kleine ruimte komt waar dan het kribje gestaan zou moeten hebben.
    Wij stonden daar in gedachten naar de opstelling van het kersttafreel te kijken toen er een bus chinezen aankwam. Zij verdrongen zich de kleine ruimte in met hun camera in de aanslag. One, two, three klonk het en vervolgens werd de ruimte verlicht door de flitsers. Weg serene gedachten, gauw weg daar.
    Geniet lekker van de rust, zodat jullie er straks weer helemaal klaar voor zijn.
    Lieve schatten weltrusten voor zometeen, ik ga mijn airco verlaten en de warmte weer in.

dikke kus mam

• 18 Augustus 2012 - 12:38

Storm:

Yep, prima gedaan. Jullie hebben mijn voorstel om in een heli te stappen gelukkig omarmd. Dat zal prachtig zijn geweest daar boven die bergen en dat meer. De foto die aan twee kanten bruikbaar is, vind ik geweldig. Zelfs de wolken staan er perfect op. Super! Het is leuk dat jullie de stilte weten te waarderen.

Bram, hoe smaakte dat water daar uit die bron? Had je het idee om flesjes te vullen en de markt te bestormen met gezond water of had je zoiets van laat de massa hier vooral maar wegblijven? Uit jullie verhalen maak ik op dat er niet echt sprake is van een toeristische trekpleister. Beter zo.

Arianne, flexibele enkels in kistjes met spikes? Dan had je de veters niet goed gestrikt of het leer was te soepel. Nou ja, je hebt het in ieder geval weten te overleven en ik heb weer wat te zeiken.

Welke avonturen staan nu nog op jullie programma? De zoektocht naar Takahe kan lang duren. Wildlife and more? Misschien kunnen jullie in Queenstown parachute springen. Als je de kans krijgt om bij een goed paracentrum een vrije val (duosprong met instructeur!) uit een heli of luchtballon te maken moeten jullie daar goed over nadenken. Ik zou nadenken over de vraag waar kan dat en niet over de vraag zou ik dat doen..... Oma vertelde me gisteren dat ze goed kan begrijpen dat mama wel eens last heeft van hyperventilatie. Van een vader en kinderen die zulke gekke dingen doen, zou ik ook naar lucht gaan happen zei ze. Gek? Welnee, steeds het kopje erbij houden.

Makkers have more fun and enjoy.

Storm

• 18 Augustus 2012 - 12:42

Papa:

Arianne, jouw foto bij het meer is leuk omdat je ogen zo goed kleuren bij de kleur van het meer.
    Bram, bij jouw foto zie ik in het water mezelf terug.

x

• 18 Augustus 2012 - 12:45

Jony:

Puf puf puf puf....de topjes van mijn vingers plakken aan het toetsenbord. Ik heb geen airco waar onze pc staat, dus....even afzien in deze tropische temperaturen. En maar klagen....wij Hollanders kunnen dat ook heel goed. Regent 't dan is het niks, vriest het, dan is het niks, deze warmte vinden wij eigenlijk ook niets.

Ik vind het prima zo, gewoon net als alle andere mensen het doen in de landen met deze temperaturen RELAX , wij blijven maar doorhollen zoals we gewend zijn, maar het beste is 2 tandjes terug en blijven drinken.
    Over temperaturen gesproken, ik vind de winter in Nieuw Zeeland prachtig, wanneer ik naar jullie geweldige foto's kijk, zulke heldere luchten maken schitterende opnamen.

Die helikoptervlucht was natuurlijk een hele belevenis en dan naar een gletsjer om daar op te lopen, beetje jammer dat er nu een niet Nieuw Zeelandse gids bij was (vreemd ook). Echt een stuk ongerept natuurgebied. Laten we hopen dat onze kinds-kinderen daar ook nog kunnen lopen!!

Ik ben de laatste dagen druk met het invullen van 2 "waarbenjijnu"-sites...die van jullie natuurlijk al een poosje en daar is die van Fiona ook bij gekomen (zit voor 4 maanden in Amerika, had ik geloof ik al verteld). Geeft niets hoor, het is leuk werk.

Pas goed op elkaar en gebruik al je zintuigen.xxxmij

• 18 Augustus 2012 - 13:38

Opa:

Leuk dat jullie zo ondernemend zijn. Nog heel veel plezier de komende dagen. Had ik niet gejokt toen ik zei dat jullie sneeuwpakken mee moesten nemen. Mooie foto's zo van jullie samen in de sneeuw.

x

• 18 Augustus 2012 - 17:00

Mam:

en ja hoor op de thermometer op het hek van stormsbaan is het 43 graden. Oke dat ligt de hele dag in de zon maar zo voelt het ook. Ze zeggen dat het nu in limburg 34,5 gr. is. warm genoeg dacht ik zo.

Ik heb alle beesten een bad gegeven, zowel de paarden maar ook de honden. Jullie hadden catootje en doutzen moeten zien die gingen er als een gek vandoor om droog te worden.
    Eerlijk gezegd zouden wij nu wel even op die gletsjer willen staan om af te koelen.

morgen een lange rit voor de boek, heb gezien dat je daar ook kunt paardrijden, wordt zelfs aanbevolen.
    Echt iets voor jou Arianne, vindt je broer leuk als je meegaat.

Alle gekheid op een stokje, veel plezier morgen maak er weer een leuke dag van.

dikke kus mam

• 18 Augustus 2012 - 22:31

Bob En Dymph:

Hoi Aatjes,

Beetje laat dit keer. Hebben bij Niels en Karan gebarbecued. Onze handjes gewarmd bij het vuur......
    Wij met zijn allen lekker zeuren, dat we ook wel op die gletsjer hadden willen staan, en dan op blote voeten.
    Volgens de weerberichten gaan ze morgen in Limburg het warmterecord breken, het wordt het warmst sinds 100 jaar, zo'n 38 en nog wat graden. Hier "maar" 35 graden. Er stond 60 km file om op het strand te komen, de mensheid is gek. Het zijn net lemmingen, allemaal de afgrond in.......
    Wat een mooie foto van die bergen in het meer weerspiegeld.Is wat voor een puzzel van 3000 stukjes of zo. En dan niet naar bed eer ie af is!
    Dat kan alleen maar een verslaafde verzinnen, moet jemaar denken.
    Weet niet of jullie dat wel willen horen, maar als je jullie zo met elkaar op de foto ziet, weten wij wel zeker, dat de melkboer er niet aan te pas is gekomen!
    Doorgaan met genieten, dikke knuf van ons

• 21 Augustus 2012 - 09:01

Kim:

IK ZIE NU PAS DE FOTO VAN DE MIRROR LAKES... hoe vet!!! die wilde ik ook!!! is de kaft van de lonely planet... Echt vet!

• 21 Augustus 2012 - 09:08

Kim:

O ik keek eerst de foto's en las toen pas de verhaaltjes.. wordt ik hier veraaascht??? hahahaha
    ken het idd die skie-leraars. wij hadden er 1 tijdens onze heli-hike super lekker maar zwaar irritant.. hahaha
    Die helikopter is echt cool he. lekker gevoel in je buik.

Jullie foto's zijn ook echt te vet!!! echt heel erg mooi.

have fun en tot schnel.. begin je nu toch echt te missen..

had namelijk weer een prachtige blunder gemaakt..
    (toen de tegenparty aan het bedanken was zei ik niet al te zacht "o dat zijn wij niet" toen iedereen begon te lachen.. ik denk dat de vermoeiheid me te pakken had.. zucht.. hahaha )