Fox Glacier - Queenstown - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Bram en Arianne - WaarBenJij.nu Fox Glacier - Queenstown - Reisverslag uit Queenstown, Nieuw Zeeland van Bram en Arianne - WaarBenJij.nu

Fox Glacier - Queenstown

Blijf op de hoogte en volg Bram en Arianne

19 Augustus 2012 | Nieuw Zeeland, Queenstown

Na een lange tocht van vijf uur naar Queenstown zijn we aangekomen in ons hotelletje. We embrace it. De twee nachten in het tuinhuisje waren we al vergeten door de twee nachten in twee goede backpackers motels, maar dit slaat weer alles. Een super mooi hotel met bladgouden deurklinken, wederom een spa, cinema en sportgedeelte (zelfs een squashbaan!) en een uitzicht op een fantastische tuin. Wij zijn blij met onze twee nachten. Ook om even bij te komen van al het gereis met de auto, want daar hebben we het op dit moment mee gehad. We begonnen onze dag in Queenstown met een lunch. Boterhammen met nutella, omdat we uitgekeken raakten op de gouda kaas. Ja, wat dat betreft gedragen we ons als ware chauvinisten. Na onze Nederlandse lunch besloten we om weer een flink stuk te gaan wandelen. Bij de dichtstbijzijnde I-site (VVV-kantoor) haalden we een wandelkaart en "Skyline Gondola walking track" leek ons wel wat. Kiwi's hebben gemiddeld minstens 3 cm dikkere kuiten dan Nederlanders. Deze stelling komt niet voort uit een randomised controlled trial, een cohortstudie of anderszins evidence based geneuzel, maar is rechtstreeks uit the journal "onze duim" gezogen. Geheel op zijn Diederik Stapels? Neen, dat niet. Wij hebben het namelijk aan den lijve mogen ondervinden. Net toen we dachten dat Nieuw Zeeland geen verrassingen meer voor ons zou hebben werden we wederom verrast door middel van de meest steile berg tot nu toe. Drie kwartier alleen maar berg op lopen en dat voor de ultieme pannenkoekbewoners, wij tweeën. Ik hoorde Bram achter me foeteren en probeerde hem een aantal keren te motiveren middels "we zijn er bijna". Na dat drie keer gezegd te hebben geloofde hij dat natuurlijk niet meer (de eerste twee keer waren al dom van hem). Dan maar lokken door te zeggen dat er boven een heerlijke koffie op hem zou staan wachten (geen idee of dat ook daadwerkelijk zo zou zijn). Meneer zette door en na drie keer dood te zijn gegaan en weer herboren te zijn gedurende onze wandeling hebben we de top bereikt. En raad eens? Er stond inderdaad een heerlijke koffie op ons te wachten en een uitzicht om van te genieten. Enige anticlimax is het feit dat we de naam van deze track letterlijk hadden kunnen opvatten. Aan de andere kant van deze lieftallige 'heuvel' was een toegang middels gondels. We waren te trots om deze op de terugweg te gebruiken dus ook bergaf hebben we doorgebikkeld. We zijn er nog niet helemaal uit welke kant op zwaarder was. Na deze hevige namiddag wandeling hebben we onszelf beloond met heerlijk Japans eten. Sushi, sashimi, tempura, and so on. Bram had de chateaubriandportie blijkbaar nog in zijn achterhoofd, want die heeft flink wat naar binnen geduwd. Vanavond op zoek naar nog meer mooie walkingtracks. Dat belooft morgen weer een sportieve dag te worden!

• 19 Augustus 2012 - 10:02

Papa:

Arme Brammetje wat kijk je beteuterd. Toen wist je nog niet dat je Japans mocht gaan eten zeker. Afzien om er te komen maar wel weer een beloning in de vorm van prachtig uitzicht.
    Gebruiken de kiwi's de gondels ook niet? Dan krijg je vanzelf dikke kuiten.

Heb je geen foto genomen van duracell rabbit Jankie Tankie? Zijn die bergen een beetje te vergelijken met ritalin? Werkt dat medicijn?

Ik reageer morgen of later wat uitgebreider. Op dit moment ben ik in gevecht met een kater. Wat een klote beest. Kwam zo maar aanlopen na een paar flessen wijn bij jarige Jan de Gelder.

Veel wandelplezier samen.

x

• 19 Augustus 2012 - 10:23

Mam:

Ja, en pap houdt al niet van katten, dus deze ook niet.
    Was trouwens heel gezellig en werd weer later dan gepland.
    De temperatuur loopt hier al weer leuk op maar rondom de airco is het goed te doen.
    Alle ramen en deuren houden we vandaag maar potdicht. We gaan vanmiddag zelfs Macho en Murph verhuizen naar de gang omdat het daar minder warm is.

Ik kan me heel goed voorstellen dat dat autorijden een beetje de keel uit gaat hangen julloe hebben er nu zo'n 2.400 km op de teller erbij gezet. Maar jullie moeten er nu nog maar ca. 1.100 km dat is te doen toch?
    Ik vond in Zuid Afrika die 1.800 km al verschrikkelijk, was moe van de vakantie. Bij jullie zal dat nog wel erger zijn want daar komen ook nog eens al die km die jullie in de benen hebben bij.
    Een reis om nooit te vergeten.

Lieve schatten geniet even van jullie tweedaags verblijf in luxe zodat de vermoeide spieren ook kunnen ontspannen.

Weltrusten en tot morgen.
    dikke kus mam

• 19 Augustus 2012 - 10:59

Mam:

trouwens jullie wandeltoch doet me denken aan onze vakantie samen in Lapland, jullie hadden op een avond (- 25 graden, dus meer dan 60 graden verschil met vandaag) geen zin om samen met ons een berg op te lopen om het Noorderlicht te kunnen zien.
    Pap en ik zijn via de skipiste naar boven gegaan, en dat ging inderdaad net zoals bij jullie. Pap voorop en bij ieder vlakstuk zei hij: "je bent er bijna" . Eenmaal boven (geen kop koffie en ook geen wijn) hebben we genoten van het Noorderlicht.
    Een tocht naar beneden is eigenlijk nog zwaarder daarom koos ik ervoor om te gaan zitten en naar beneden gegleden. Dat ging veel sneller we waren zo beneden.
    Anticlimax: jullie hadden in het dal, zonder inspanning, ook genoten van het Noorderlicht.
    In huize Beckers kennen ze het motto waarom moeilijk doen als het makkelijk kan alleen maken ze daar niet altijd gebruik van.

kus mam

• 19 Augustus 2012 - 11:52

Bob En Dymph:

Hoi Aatjes,

Zo heeft iedere familie wel iets! Jullie stijve kuiten en niet in de gondel, deberg opsjouwen en dan horen, dat het noorderlicht beneden ook prima te zien was.....
    Wij zijn zo stom ergens ruines of kastelen te willen bekijken, daar allerlei klauterpartijen aan te verbinden en dan eenmaal binnen tot de ontdekking te komen, dat er ergens een keurige hoofdingang was of dat je ook met de auto naar boven kon!
    Even balen als je dat ontdekt, maar het voelt wel als een overwinning. Zelf doen.
    Een keer ging het bijna mis, bij Cabo San Vicente in Portugal. Hele hoge rotsen, een vuurtoren op de punt bij de oceaan en ergens een plek waar je -jawel- koffie kon drinken. Hadden we gedaan, elkaar ook nog gefotografeerd, toen Bob zei, dat we "daar wel langs die opening in de rotsen konden afsteken naar de auto".
    Ik natuurlijk voorop met mijn eigenwijze harses. Noodstop! Er zat wel een gat in de rotsen, kon je ook door, maar bij de auto komen ho maar. Een paar honderd meter naaar beneden storten in zee kwam eerst. Ik heb de man hartelijk bedankt. Portugezen houden ook niet van hekjes. We kijken in het vervolg eerst eens goed op de kaart voor we van-Wijnen-routes starten.
    Lekker bijkomen klimmertjes, wij puffen hier verder, Knuffel
    Bob en Dymph

• 19 Augustus 2012 - 12:05

Wikipedia:

Waarom spreken jullie steeds over kiwi's? Heeft dat te maken met de Actinidia chinensis? Neen, het heeft niets te maken met fruit, maar wel met de natuur.

De kiwi's of snipstruisen (Apterygiformes) zijn loopvogels die van nature alleen voorkomen in Nieuw-Zeeland. De vogel kreeg zijn naam van de Maori's. De naam is afgeleid van de kreet van het mannetje tijdens het paarseizoen en is dus een onomatopee.* Volgens een Maori-mythe creëerde de god Tane de kiwi uit een kalebas.

De inwoners van Nieuw-Zeeland worden ook wel kiwi's genoemd en hetzelfde geldt voor veel andere aan dit land gerelateerde zaken zoals de Nieuw-Zeelandse dollar.

De kiwi's zijn bedreigd en worden sinds het einde van de 19e eeuw niet meer gegeten.

* Een onomatopee of klanknabootsing is een stijlfiguur waarbij in een of meerdere woorden een geluid wordt nagedaan. De term 'onomatopee' zelf is afkomstig van het Oud-Griekse ὄνομα (naam) + ποιέω (ik maak). Soms wordt ook de term onomatopoësis gebruikt.

• 19 Augustus 2012 - 12:06

Anna :

nou doe maar ruig klinken van blad goud over de rest luxe praten we maar niet. geweldig en al dat lopen en klimmen zal jullie twee ook dikke kuiten bezorgen.en jullie moeder was grappig met haar commentaar,zij was van de berg gegleden vergat wel dat er op de berg van jullie geen sneeuw lag,dat was voor beiden een open kont geworden.fijn dat de auto even op stal staat zal inderdaad vervelend worden iedere dag die afstanden rijden.geniet maar lekker van een beetje rust en mat die broer van je iets minder af.maar goed dat hij ernaar lekker heeft kunnen smikkelen,geniet van de verhalen van jullie tweeen geniet want nu zal het snel gaan denk ik,maar aan deze reis denken jullie nog terug als je oud bent.ga nou naar de verjaardag van isa liefs oma